Een derde Nederlanders ergert zich aan collega’s op sociale media
Vrijwel iedereen heeft collega’s waar ze het goed mee kunnen vinden én collega’s die ze liever niet met hun sociale kringen mengen. Zo is de ene van harte welkom op een borrel na werktijd, en de ander niet. Uit het onderzoek blijkt dat online hetzelfde van toepassing is, want een groot deel van de Nederlanders verwijdert weleens volgverzoeken van collega’s. Dit geldt vooral voor vrouwen jonger dan veertig jaar. Benieuwd in hoeverre dit geldt voor vrouwen en mannen van alle leeftijdscategorieën? Bekijk dan de visual.
Door sociale media is ieders privéleven altijd en overal te zien. Superleuk natuurlijk voor vrienden en familie, maar is het net zo leuk als je directe collega’s jouw feest- en strandvakantiefoto’s online bekijken? Hier lijken Nederlandse werkenden net iets minder happig op. Met 24 procent zijn het vooral jonge mannen die liever geen collega’s toevoegen op sociale media. Voor de exacte percentages verdeeld over mannen en vrouwen van verschillende leeftijdscategorieën, bekijk je de visual.
Sommige Nederlanders zijn heel actief op sociale media. De ene post meerdere instafoto’s per dag, een ander reageert onder elke LinkedIn post en weer een ander verspreidt aan de lopende band nepnieuws. Misschien is jouw collega wel zo’n iemand en mogelijk zijn dit redenen waarom 36 procent van alle Nederlanders zich ergert aan collega’s op social media. Vooral Noord-Nederlanders lijken hier last van te hebben. Benieuwd naar hoe dit zit in andere delen van Nederland? Je ziet het in de visual.
Al sta je nog zo sterk in je schoenen, het is nooit leuk als je commentaar krijgt op dingen die je deelt via sociale media. Niet op familieborrels, maar ook zeker niet op kantoor van collega’s. Zo blijkt uit het onderzoek dat een groot deel van de Nederlanders weleens een bericht niet geplaatst heeft omdat collega’s hem of haar volgen. Elf procent gaat nog een stapje verder en verwijderde zelfs een post na commentaar van collega’s. Voor de exacte percentages verdeeld over verschillende leeftijdscategorieën, bekijk je de visual.
Niets is zo irritant als mensen die je ongevraagd advies geven, zeker als het aankomt op sociale media. Tegelijkertijd hebben veel mensen het idee dat ze dit te pas en te onpas moeten doen. Ook op de werkvloer is dit het geval, al blijkt uit de cijfers dat dit (gelukkig) niet massaal gebeurt. Slechts zes procent van de vrouwen jonger dan dertig jaar spreekt collega’s weleens aan op hun social media-gedrag. Jonge mannen doen dit met dertien procent een stuk vaker. Benieuwd naar hoe dit zit bij de andere leeftijdscategorieën? Je vindt het in de visual.