Vier op de tien Nederlanders sparen voor na coronacrisis

69 procent geeft vakantiegeld voorlopig nog niet uit

De coronacrisis brengt veel onzekerheid met zich mee op het gebied van gezondheid, financiën, werk en vrije tijd. Hoe gaan Nederlanders hiermee om? Sparen zij om een eventuele financiële klap op te vangen? Zo ja, gaat dit dan de mannen of toch de vrouwen gemakkelijker af? En wat is iedereen eigenlijk van plan met het vakantiegeld dat deze maand uitbetaald wordt? Het lijkt er namelijk op dat een reisje er voorlopig nog niet in zit. Degene die niet in onzekere tijden verkeren, lijken vooral de online webshops te zijn. In hoeverre heeft de coronacrisis ons (online) koopgedrag beïnvloed? Om hierachter te komen deed VPNdiensten onderzoek onder 1.506 werkende Nederlanders ouder dan achttien jaar. Benieuwd naar de antwoorden? Je leest ze hier.

Maak jij je zorgen om jouw persoonlijke financiële situatie door de gevolgen van corona? Of gebruik je deze periode, waarin er toch al weinig te doen is, om je spaarrekening te vullen? Je bent niet de enige. Maar liefst vier op de tien Nederlanders zetten proactief geld opzij voor na de coronacrisis. Vooral jonge mannen kijken naar de toekomst en vullen nu hun spaarpot. De exacte verhouding tussen mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën, zie je in de visual hieronder.

Deze maand ontvangen veel Nederlanders hun zuur verdiende vakantiegeld, een vergoeding waar de meesten toch elke keer naar uitkijken. Deze jaarlijkse uitbetaling komt namelijk normaal gesproken goed van pas om de zomervakantie mee te bekostigen. Echter, dit jaar is 69 procent van alle ondervraagden van plan het vakantiegeld voorlopig nog niet uit te geven. Zuiderlingen geven het vaakst aan deze bonus voorlopig opzij te houden. Hoe de rest van Nederland hierover denkt, zie je in de visual.

Plekken en evenementen waar normaal gesproken veel geld wordt uitgegeven zijn gesloten, verzet of geannuleerd. Je zou dus denken dat het spekken van het spaarvarken een gemakkelijke opgave moet zijn. Toch is het voor bijna een kwart van de Nederlanders lastig om hun geld opzij te zetten. Vooral jonge vrouwen vinden het lastig om de hand op de knip te houden. Benieuwd naar de verschillen tussen man en vrouw per leeftijdscategorie? Bekijk dan de visual hieronder.

‘Geld moet rollen’, luidt het gezegde. Maar waar rollen alle euro’s dan heen in deze rare tijden? Het antwoord lijkt online te zijn. Maar liefst 42 procent geeft aan door de coronacrisis meer het digitale winkelmandje te vullen dan voorheen. Bijna een kwart geeft zelfs aan meer geld te hebben uitgegeven dan in een ‘normale’ maand. Vooral jongeren blijken erg vrijgevig in de online winkelstraten. Bekijk de visual hieronder om de verschillen per leeftijdscategorie te zien. 

Sommige Nederlanders zijn uit verveling gaan puzzelen, anderen hebben Netflix bijna uitgespeeld. Verder blijkt dat veel Nederlanders dus ook meer online zijn gaan shoppen. Wanneer je online gaat shoppen uit verveling, ligt het gevaar op de loer dat je iets koopt waar je eigenlijk niks aan hebt. Dit is vooral herkenbaar voor Nederlanders in het westen van het land. Zij geven het vaakst aan weleens één of meerdere onnodige spullen te hebben gekocht. De visual hieronder laat de verschillen binnen Nederland zien. 

Categorieën: Onderzoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *