VPN voor Call of Duty: Modern Warfare 2 wordt bestraft als cheaten

Verschillende spelers van de populaire shooter Call of Duty: Modern Warfare 2 melden dat het gebruik van een VPN wordt bestraft. Blijkbaar ziet de uitgever van de game het gebruik van een VPN in bepaalde gevallen als ‘valsspelen’ tijdens online multiplayer. Hoe zit dat precies?

Modern Warfare 2 maakt gebruik van een zogenaamde ‘skill-based match-making’. Dat betekent dat spelers op basis van hun succes (of falen) in de gevechten in lobby’s worden geplaatst van spelers met gelijke vaardigheden.

Sommige spelers gebruiken een VPN om van regio te veranderen in een andere tijdszone, waar het minder druk is. Omdat er daar niet genoeg spelers van hetzelfde vaardigheidsniveau online zijn, stopt de server de VPN-gebruiker dan in een lobby met minder goede spelers. Hierdoor is het spel voor de VPN-gebruiker makkelijker.

De uitgever van de game (Activision Blizzard) ziet dit inmiddels dus als valsspelen, en bestraft spelers door hen in speciale cheaters lobby’s te plaatsen. Zo kunnen valsspelers alleen nog maar tegen elkaar spelen, en niet tegen anderen.

Tot nu toe ging het hierbij om mensen die cheat software gebruiken om bijvoorbeeld door muren heen te schieten. Ook maken sommige spelers misbruik van fouten in de game waardoor ze zich in muren verbergen. Vanuit hun positie kunnen ze wel andere spelers raken, maar zijn ze zelf onkwetsbaar.

Niet de eerste keer

Activision Blizzard zoekt al tijden naar creatieve oplossingen voor valsspelers. In Call of Duty: Vanguard kregen spelers die als valsspeler waren gemarkeerd een unieke straf: alle andere (eerlijke) spelers waren voor de valsspeler onzichtbaar. De cheater zelf was wel zichtbaar voor andere spelers, dus een makkelijk doelwit.

Het is ook niet de eerste keer dat Activision Blizzard optreedt tegen het gebruik van een VPN. Het ging toen om zogenaamde ‘geoblokkades’. Door verschil in tijdszone verschenen spellen eerder in de VS dan in Europa. Fanatieke fans wilden die paar uur niet afwachten en veranderden via een VPN van regio om de game eerder te kunnen downloaden en spelen.

Ook dit gedrag werd door de uitgever afgestraft door een tijdelijke ‘ban’: wie op deze manier ‘clandestien’ eerder probeerde te spelen, werd geblokkeerd tot het spel ook officieel in de tijdzone van de speler beschikbaar was.

VPN voor gaming ook voor legitieme redenen

Het gebruik van een VPN in games hoeft overigens zeker niet altijd gezien te worden als valsspelen, mits je deze niet gebruikt om een oneerlijk voordeel in de game te bereiken. Een VPN kan bijvoorbeeld zorgen voor een stabielere en snellere verbinding met de server van de game, waardoor de ervaring voor alle betrokkenen beter wordt.

Spelers met een slechte verbinding kunnen namelijk last krijgen van diverse effecten zoals ‘rubber banding’. Dit is het effect als de game software van de speler en de server uit de pas lopen. De speler ziet op zijn scherm zichzelf gewoon lopen, maar die gegevens zijn nog niet bij de server van de game aangekomen. Als die pas laat de bewegingsdata ontvangt, moet alle informatie weer ‘gelijkgetrokken’ worden en wordt de speler soms letterlijk teruggezet naar waar hij een paar seconden eerder was.

Een ander nadelig effect van een slechte verbinding is dat andere spelers alle kanten op lijken te springen omdat de game server slechts sporadisch de juiste positie van andere gamers ontvangt.

Een VPN verbinding kan in sommige gevallen een onbetrouwbare verbinding normaliseren. Maar in het geval van Call of Duty kun je een VPN dus beter niet meer gebruiken.

Lees hier meer over VPN en gaming.

Categorieën: Nieuws VPN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *